Vi hjälper människor och planet till ett hälsosammare och mer hållbart liv.
Vi främjar ett hälsosammare och mer hållbart liv för både människor och planeten genom att producera och marknadsföra hälsosamma livsmedel. Huvuddelen av våra produkter är växtbaserade eller vegetariska, och många är naturliga och ekologiska.
Senaste nyheter
Fortsatt stark förbättring av marginalerna ledde till ett förbättrat rörelseresultat och styrelsen föreslår utdelning.
Midsona i korthet
Vi hjälper människor och planet till ett hälsosammare och hållbarare liv genom att producera och marknadsföra livsmedel som är hälsosamma, både för människan och miljön. Huvuddelen av våra produkter är växtbaserade eller vegetariska, många är naturliga och ekologiska.

Midsona har återigen uppmärksammats för sin klimatstrategi och ledarskap av det globala ideella miljöinitiativet CDP. För andra året i rad har Midsona erhållit högsta betyg, A, i CDP:s ranking inom klimatförändringsområdet.

Verksamheten är organiserad i tre divisioner: Division Nordics, Division North Europe och Division South Europe, som har operativt ansvar för produktutveckling, produktion, marknadsföring, försäljning och distribution till kunder
Investeringscase

1. Underliggande behov om att äta mer hälsosamt och hållbart
Midsonas marknader präglas av underliggande drivkrafter om att äta mer hälsosamt och ekologiskt för att optimera sin egen hälsa men också för planetens bästa. Nuvarande tillbakagång inom hälsolivsmedel och ekologiskt bedöms vara starkt kopplad till en osäker omvärlds direkta påverkan på individens ekonomiska förutsättningar och prioriteringar. Underliggande globala faktorer som en allt äldre befolkning, ett generellt ökat intresse för den egna hälsan och växtbaserad mat samt ökade konsumentkrav på transparens och hållbarhet talar för att Midsona är rätt positionerade för framtiden.

2. Tydlig mission genomsyrar koncernens arbete
Midsona har en tydlig mission om att hjälpa människor till ett hälsosammare liv med omtanke om miljön. Detta genomsyrar allt Midsona gör – från användning av hållbara råvaror till produktion och hela vägen hem till konsumenten.

3. Aktivt förändringsarbete för att möta framtidens livsmedelsmarknad
Midsona har byggt upp en ledande position i Norden genom förvärv, en strategi som sedan tagits vidare ut i Europa. Utifrån nuvarande position och varumärken fokuserar Midsona på ett aktivt förändringsarbete som syftar till att stärka lönsamheten och bygga ett attraktivare erbjudande tillsammans med ett effektivare maskineri som är redo för framtidens livsmedelsmarknad.

4. Ledande positioner med starka varumärken
Midsona har en ledande position inom huvuddelen av sina försäljningskanaler, vilket gör företaget till en prioriterad leverantör. Strategin bygger på attutveckla starka varumärken inom attraktiva kategorier. I Norden har Midsona flera varumärken med starka positioner i sina produktkategorier. Förvärv i Tyskland, Frankrike, Spanien har lagt grunden för tillväxt i övriga Europa, även den byggd på starka varumärken.

5. Gediget hållbarhetsarbete
Midsonas erbjudande stämmer väl med den hållbarhetstrend som råder på företagets marknader. Strategi och affärsidé bygger på en passion för hälsosam, naturlig och hållbar mat, vilket gör hållbarhet till en integrerad del av verksamheten. Midsonas vision är att påverka människors matvanor mot hälsosamma och hållbara alternativ. I linje med bolagets ambitioner och de krav som kunder, konsumenter och investerare ställer har Midsona fastslagit tydliga hållbarhetsmål kring hållbara varumärken, hälsosam arbetsmiljö, ansvarsfulla inköp, säkra produkter, effektiv resursanvändning och effektiva transporter.
Vår marknad och närvaro
Midsona är ett ledande företag inom hälsa och välbefinnande, med en stark närvaro i Norden och expanderande marknader i Tyskland, Frankrike och Spanien. Med fokus på naturliga, ekologiska och växtbaserade produkter inkluderar Midsonas portfölj pålitliga varumärken som Urtekram, Kung Markatta och Davert. Vägledd av trender inom hållbarhet och konsumenthälsa formar Midsona framtiden för livsmedels- och wellnessindustrin genom innovation, ansvarsfulla inköp och effektiv värdekedjehantering.

Nettoomsättning per område
Externa marknadstrender
Frågor som klimatförändringar och hållbarhet är ständigt närvarande hos européerna. Enligt EU-kommissionen rankar befolkningen klimatförändringarna som det tredje allvarligaste problemet i världen.
Det finns ett flertal tecken på stabilisering av ekonomin framöver. Enligt EU-kommissionen förväntas tillväxten i EU växa med 0,9 procent 2024 respektive 1,5 procent 2025, vilket drivs främst av ökad konsumtion och ökade investeringar.
På EU-nivå finns ett flertal strategier och initiativ med sikte på en hållbar framtid. För att nå Parisavtalets mål lanserade EU år 2019 Den gröna given.
Finansiella mål
Strategi
✓ Utnyttja sortimentet bättre för att lansera på fler marknader.
✓ Lansera nationellt framgångsrika produkter på fler marknader.
✓ Etablera nya kundrelationer i DACH-regionen.
✓ Rationalisering av sortiment för att förenkla affären.
✓ Fortsatt arbete med strategiska kunder inom Private Label.
✓ Utveckla tillväxtinitiativ för varje land.
✓ Nya strategi för Earth Control genomförs med fokus på Norden.
✓ Tillväxt för Friggs genom lanseringar.
✓ Fortsatt effektivisering av processer
✓ Operational excellence-program för att öka effektivitet i fabrikerna.
✓ Öka graden av specialisering för att nyttja respektive fabriksstyrka.
✓ Koncerngemensam styrning av inköp.

Finansiell översikt
Styrelsen i Midsona är det högsta ledningsorgan under årsstämman och ansvarar för organisationen och förvaltningen av Midsonas angelägenheter. Bolaget ska i första hand ägna sig åt mer övergripande och långsiktiga frågor som är av väsentlig betydelse för koncernens framtida inriktning.
























.jpg)
.jpg)








